paras värianalyysi
“Paras värianalyysi on sellainen, josta ei jää epäilystäkään siitä onko tulos oikea.”
Pyysin Instagram-tilini seuraajia jatkamaan lausetta “Paras värianalyysi on sellainen..” Sain yli 30 vastausta, joissa toistui paljon se, että asiakkaat haluavat itsekin nähdä ja ymmärtää sitä mitä värianalyytikko näkee. Lisäksi toivottiin mm. kohtaamista, voimaantumista, kiireettömyyttä, yksilöllistä palvelua, selkeyttä ja vinkkejä siihen, miten värianalyysistä saatua tietoa voi hyödyntää käytännössä.
Laadukas värianalyysi ei ole makutuomarointia, jossa yksi analyytikko on yhtä mieltä ja toinen toista. Sen ei tule myöskään olla “epämääräistä kankaiden heiluttelua”, jonka jälkeen asiakas poistuu paikalta hämmentyneenä.
Hyvän värianalyytikon tunnistaa siitä, että riittävän harjoittelun myötä kehittyneen värisilmän lisäksi hän osaa palvella asiakastaan yksilöllisesti.
Hyvän värianalyytikon tulee osata kertoa miten analyysi etenee, mihin se perustuu ja mitä siinä tulee katsoa ja ottaa huomioon. Jotkut asiakkaat huomaavat värien vaikutuksen heti ja toiset tarvitsevat enemmän värisilmän “lämmittelyä”. Hyvä värianalyytikko ei pilaa asiakkaan palvelukokemusta kiireellä, vaan vastaa asiakkaan tarpeisiin kiireettömästi.
Värianalyysin tekeminen ei ole aina helppoa eikä kaikkia ihmisiä voi suoraviivaisesti jakaa 12:een eri kategoriaan. Joskus värianalyytikon ajatukset lähtevät juoksemaan ja mieli hätäilee, kun homma ei etenekään toivotulla tavalla. Sen sijaan, että asiakkaalle yritettäisiin vakuutella jotain, josta värianalyytikko ei ole itsekään ihan varma, on parempi unohtaa ylpeys ja palata nöyrästi alkuun sekä luottaa siihen, että kankaat kyllä näyttävät oikean tuloksen.
Kysymys: Jos värianalyysin on hyvä olla yksilöllinen palvelu, mistä analyytikko sitten tietää mitä asiakas haluaa? Vastaus: Kysymällä
Ennen värianalyysin alkua on hyvä kysyä asiakkaalta mitä hän toivoo saavansa värianalyysistä. Asiakkaiden toiveet vaihtelevat ja tällöin värianalyytikko voi muuttaa palvelun painopistettä asiakkaan toiveiden mukaan. Hyvä värianalyytikko huomioi vastauksen, painaa sen mieleensä ja värianalyysin lopussa palaa tarkistamaan, onko hän vastannut asiakkaan toiveeseen.
Värianalyysin aikana tulee asiakkaalle paljon uutta asiaa, jotka ovat värianalyytikolle tuttuja ja selkeitä asioita. Hyvä värianalyytikko muistaa, että asiakas ei ole yhtä perillä väreistä ja värianalyysistä. Hyvä värianalyytikko pitää värianalyysin asiakaslähtöisenä ja selkeänä sen sijaan, että saa asiakkaan pyörälle päästään omalla värihifistelyllään. Asiakas ei tarvitse vakuuttelua värianalyytikon ammattitaidosta, hän haluaa oikean värianalyysin tuloksen, jonka näkee ja kokee itsekin.
Mikä sitten lopulta on paras värianalyysi? Tein alla olevan listan IG-seuraajien vastausten pohjalta.
Paras värianalyysi on sellainen,
josta jää varma olo, että tulos on oikein ja oman värivuoden ajan värit sopii itselle.
jossa selitetään selkokielellä käytännön esimerkein analyysin tulos.
jossa ollaan aidosti läsnä ja asiakkaan palvelemiseen panostetaan täysillä.
jossa ei ole kiire
josta saa vinkkejä: kokeile näitä pieniä muutoksia heti
Jos etsit värianalyysikoulutusta, josta saat kattavat valmiudet värianalyysin tekemiseen, opit ymmärtämään asiakaslähtöisyyttä ja olet valmis käyttämään aikaasi ahkeraan harjoitteluun, tutustu Moodcolors-värianalyysikoulutukseen.